Gjennomføringen av «Demokrati og medborgerskapsuka»

En uke full av engasjement og læring

Uken ble innledet med en spennende kick-off/teaser i allrommet den 10. november, og det var startskuddet for en uke fylt med lærdom, engasjement og refleksjon.

På mandag fikk en gruppe elever besøke Stortinget. De fikk lære ikke bare om hvordan Stortinget fungerer, men også om forskjellene mellom Stortinget og regjeringen. Dette ga elevene verdifull innsikt i hvordan de selv kan delta aktivt i demokratiske prosesser. De fikk også kjennskap til historiske hendelser knyttet til Stortinget.

Samtidig utforsket resten av elevene nøkkelbygninger i Oslo som alle bærer historiske betydninger knyttet til demokratiet.

Tirsdag samlet hele skolen seg for en felles filmvisning av "PRIDE" som utforsket viktige temaer knyttet til mangfold, inkludering og kampen for rettigheter.

Torsdag var en dag fylt med engasjement, da Amnesty International besøkte skolen med sitt opplegg "Skriv for liv". Elevene viste stort engasjement og interesse for menneskerettighetene, og dette skapte en plattform for meningsfulle samtaler og refleksjoner.

Uken ble avsluttet på en morsom og interaktiv måte med en Kahoot-utfordring, der elevene kunne teste sine kunnskaper og reflektere over det de hadde lært gjennom uken. Dette skapte ikke bare en konkurransedrevet atmosfære, men også en anledning til å reflektere over verdien av demokratisk deltakelse.

Demokrati og medborgerskapsuka var uten tvil en berikende opplevelse for både elever og lærere. Den satt fokus på verdien av demokratiske prinsipper og oppfordret til aktiv deltakelse i samfunnet.